Zbor întârziat sau anulat. Ce drepturi am?

zbor intarziat sau anulat. ce drepturi am?

Zborul cu întârzieri sau anulat este, fara doar si poate, un scenariu pe cat de neplăcut, pe atat de des întâlnit. Intr-o atare situație este esențial sa iti mentii calmul si sa știi faptul ca legile europene te protejează, oferind sprijin si opțiuni pentru compensatii banesti echitabile.

Insa, pentru a beneficia de prevederile acestor legi favorabile calatorilor, trebuie sa iti cunosti drepturile si sa ceri ajutorul unui specialist care sa te îndrume prin desișul legal.

Cu acest scop, vom dezbate astăzi drepturile tale in calitate de calator al unei companii aeriene, pus in situatia ca zborul tau sa fie in întârziere sau anulat.

Călătoriile cu avionul in interiorul Uniunii Europene

Persoanele care aleg sa călătorească in interiorul Uniunii Europene cu avionul au drepturi clar statuate, in calitate de pasageri. Așadar, atunci cand au loc intarzieri, cursele sunt anulate, bagajele nu au putut fi recuperate sau se produc chiar accidente, calatorii au dreptul sa solicite operatorilor de transport aerian despagubiri pentru disconfortul sau prejudiciul suferit.

Drepturile călătorilor ce aleg ca destinație Uniunea Europeană sunt prezentate oficial pe site-ul europa.eu.

Despagubirile in cazul zborului cu avionul pot depasi cuantumul de 1.200 de euro!

Conform site-ului europa.eu, pasagerii care calatoresc cu avionul au drepturi specifice in situatiile in care programul de zbor este perturbat din cauza intarzierilor, anularilor si suprarezervarilor.

Concret, in cazul in care pasagerilor nu li se permite imbarcarea, zborul este anulat ori s-au facut rezervari peste limita locurilor disponibile, atunci acestia au următoarele drepturi:

• fie sa isi continue calatoria folosind mijloace de transport comparabile,
• ori sa obtina rambursarea pretului biletului si, daca este cazul, sa beneficieze de transport gratuit inapoi la punctul de plecare.

In situatia in care avionul are intarzieri mai mari de cinci ore, calatorii au dreptul la rambursarea costului biletului, mentioneaza site-ul citat.

Important! Odata ce ai acceptat solutia rambursarii, compania aeriana este scutita de obligatia de a-ti asigura continuarea calatoriei sau de a oferi alt tip de asistenta.

Despagubiri fixe pentru anulare sau întârzieri mai mari de 3 ore!

In cazul in care pasagerilor liniilor aeriene nu li se permite imbarcarea, zborul este anulat sau ajung la destinatia finala, inscrisa pe bilet, cu o intarziere de peste 3 ore, acestia sunt îndreptățiti si la despagubiri intre 250 si 600 de euro, in functie de distanta, dupa cum urmeaza:

  • Zboruri in interiorul UE:
    • sub 1.500 de km: 250 de euro
    • peste 1.500 de km: 400 de euro
  • Zboruri intre un aeroport din UE si unul din afara UE:
    • sub 1.500 de km: 250 de euro;
    • intre 1.501 si 3.500 de km: 400 de euro;
    • peste 3.500 de km: 600 de euro.

Operatorul aerian poate sa ofere un zbor alternativ, cu un orar similar, situatie in care cuantumul despagubirii poate sa scada cu 50%.

Pe de cealaltă parte, pasagerii NU au dreptul la despagubiri pentru anularea zborului daca:

• zborul a fost anulat din motive exceptionale, de exemplu din cauza conditiilor meteo nefavorabile;
• au fost informati ca zborul este anulat cu 2 saptamani inainte de ziua plecarii;
• li s-a oferit un zbor alternativ pe aceeasi ruta, cu un orar de zbor asemanator.

Chiar si in aceste scenarii, in ciuda faptului ca acestia nu au dreptul la despagubiri pentru circumstante exceptionale, operatorul trebuie sa le propuna una din urmatoarele variante:
• rambursarea costului biletului (dupa caz, intreg sau corespunzator segmentului de zbor pe care nu l-au parcurs);
• o alta modalitate de transport pana la destinatia finala, cu proxima ocazie;
• reprogramarea zborului la o data aleasa de acestia (in functie de locurile disponibile).

Problemele cu bagajele, reglementate si ele!

Cu privire la bagaje, daca acestea sunt pierdute, deteriorate sau au sosit cu intarziere, atunci calatorii au dreptul la o despagubire din partea companiei aeriene, de pana la aproximativ 1.220 de euro.
In plus, daca in bagaje sunt transportate obiecte de valoare, atunci poti inainta companiei aeriene o declaratie speciala contra cost, cel tarziu in timpul formalitatilor de check-in, situatie in care vei putea obtine despagubiri mai mari de 1.220 de euro, conform sursei citate.

In baza Regulamentului nr. 261/2004 al Consiliului European si al Parlamentului European de stabilire a unor norme comune in materie de compensare si de asistenta a pasagerilor in eventualitatea refuzului la îmbarcare sau a anulării ori întârzierii prelungite a zborurilor, operatorii aerieni iti vor acorda asistenta si suport.

Ai dreptul la asistenta din partea companiei aeriene in situatia in care operatorul de transport aerian anticipeaza intarzierea unui zbor peste ora de plecare de mai mult de:

2 ore, in cazul zborurilor de mai puţin de 1500 de kilometri (zbor tip 1);
3 ore, asa cum am prezentat mai sus, in cazul tuturor zborurilor intracomunitare de peste 1500 de km şi al oricaror altor zboruri cuprinse intre 1500 şi 3500 de km (zbor tip 2);
4 ore, in cazul zborurilor din afara UE ce depasesc 3500 de kilometri (zbor tip 3);

Mai mult, legea prevede faptul ca, in situatia intarzierii zborului, ai dreptul de a primi gratuit mancare, gustari şi racoritoare, direct proportional cu timpul de asteptare. De asemenea, ai dreptul si la doua apeluri telefonice si la mesaje prin telex, telefon sau fax.

Pentru intarzieri de cel putin o zi, ai dreptul, potrivit legii, de a primi gratuit cazare la hotel, precum si transfer de la aeroport la locul de cazare.

Despagubiri variabile pentru întârzieri de 5 ore sau mai mari!

Este extrem de important sa stii ca ai dreptul la despagubiri banesti daca zborul are o intarziere mai mare de 5 ore. Aceste despagubiri reprezinta intregului cost al biletului, la pretul de achizitie pentru partea sau partile de calatorie neefectuate si pentru partea sau partile deja efectuate, in cazul in care zborul «devine inutil in raport cu planul de calatorie initial», impreuna cu, daca este cazul, un zbor de retur la punctul de plecare initial, cat mai rapid cu putință.

De asemenea, in cazul anularii zborului, daca nu esti anuntat din timp si nu ti se ofera variante alternative de zbor, conform art. 5 din Regulamentul 261/2004, pe langa costul biletului, conform legislatiei, pasagerul este îndreptățit a primi despagubiri pentru inconvenientele cauzate, dupa cum urmeaza:
• Pentru zborurile tip 1: pana la 250 EUR;
• Pentru zborurile tip 2: pana la 400 EUR;
• Pentru zborurile tip 3: pana la 600 EUR.

Compensație in termen de 7 zile!

Ai dreptul sa primesti acesti bani in numerar, prin transfer bancar, ordin de plata sau cec, operatorii aerieni fiind obligati sa ofere compensația in termen de sapte zile.

Asa cum am arătat mai sus, pentru întârzierile de cel puțin 3 ore, pasagerii au dreptul la o compensaţie fixă, stabilită conform regulilor privind compensaţia în cazul anulării, în funcţie de distanţa zborului: 250 de euro, 400 de euro sau 600 de euro.

Compensatie fixa si pentru pierderea unui zbor de conexiune!

Aceasta compensaţia fixa de 250 de euro, 400 de euro, respectiv de 600 de euro se acordă şi în cazul zborurilor conexate operate de aceeaşi companie. În situația în care zborul iniţial are întârziere şi pierzi zborul de conexiune, operat de aceeaşi companie, şi ţi se asigură un zbor de redirecţionare către destinaţia finală, compania de transport aerian trebuie să-ţi plătească compensaţii, dacă ai ajuns la destinaţie cu o întârziere egală sau mai mare de trei ore. De asemenea, aceleași drepturi au si dacă se anulează zborul.

Tie ti s-a intamplat vreodata sa aiba zborul intarziere sau sa se anuleze pe ultima suta de metri? Ai solicitat compensații banesti din partea companiei aeriene? Cat de importantă crezi ca este o corectă informare a călătorilor ajunși fara sa vrea intr-o situație de acest gen?

>>> Dacă sunteți din Craiova și aveți nevoie de asistență juridică in această problemă, nu ezitați sa ne contactați. <<<


> Cabinetul nostru de avocat ofera consultanta la cel mai bun raport calitate-pret. Telefon: 0760 792 174 <

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

© 2017 Cabinet Avocat Craiova Lorena Dinca. Toate drepturile rezervate.