Raspunderea patrimoniala a angajatorului fata de angajatul sau

Raspunderea patrimoniala a angajatorului fata de angajatul sauLegislatia muncii trateaza problema despagubirilor datorate salariatilor care au suferit prejudicii din culpa angajatorului in timpul programului de munca sau in legatura cu serviciul prin trimitere la Codul civil, mai exact la regulile generale ale raspunderii civile contractuale.

Astfel, potrivit dispozitiilor art. 253 Codul muncii,

(1) Angajatorul este obligat, în temeiul normelor şi principiilor răspunderii civile contractuale, să îl despăgubească pe salariat în situaţia în care acesta a suferit un prejudiciu material sau moral din culpa angajatorului în timpul îndeplinirii obligaţiilor de serviciu sau în legătură cu serviciul.

(2) În cazul în care angajatorul refuză să îl despăgubească pe salariat, acesta se poate adresa cu plângere instanţelor judecătoreşti competente.

Conditiile generale pentru angajarea raspunderii angajatorului sunt aceleasi ca si in cazul raspunderii salariatului fata de angajator:

• Existenta unei fapte ilicite a angajatorului;
  • Salariatul sa fi suferit un prejudiciu material sau moral, in timpul exercitarii obligatiilor de serviciu sau in legatura cu acesta.

Exemple de fapte ilicite pentru care angajatorul poate raspunde patrimonial:

• impiedicarea accesului salariatului la munca,
  • plata cu intarziere a salariului, concedierea nelegala,
  • savarsirea unui act discriminator,
  • neachitarea unor drepturi banesti cuvenite,
  • neacordarea concediului de odihna,
  • rechemarea abuziva din concediul de odihna,
  • accident de munca,
  • contractarea de boli profesionale de catre salariat,
  • discriminare sexuala.

Nota bene! In cazul in care angajatul a suferit un prejudiciu rezultat dintr-o infractiune nu se aplica dispozitiile art. 253 din Codul Muncii, ci poate fi promovata doar o actiune civila intemeiata pe prevederile raspunderii delictuale din Codul civil.

Cum se repara prejudiciul?

Prejudiciul poate fi reparat fie prin acordul partilor, iar in caz de neintelegere, prin formularea unei actiuni in instanta. Se va repara intregul prejudiciu care poate fi dovedit de salariat, atat cel efectiv, cat si eventualele beneficii nerealizate. Totodata, prejudiciul poate fi actualizat cu dobanda legala si cu indicele de inflatie. Sunt acceptate clauzele de prestabilire si de agravare a raspunderii angajatorului in cadrul contractului de munca sau in cadrul unor acte aditionale.

Accidentul de munca ori boala profesionala

In cazul in care salariatul sufera un prejudiciu material si moral din pricina unui accident de munca ori a unei boli profesionale, acesta se va adresa in primul rand asigurarilor sociale de stat. Numai in masura in care asigurarea nu va acoperi prejudiciul, angajatul poate formula o actiune în repararea pagubei pricinuite prin accidentul de muncă, aceasta avand caracter subsidiar si complementar faţă de repararea prejudiciului prin indemnizaţiile acordate de catre asigurările sociale de stat.

Ce se intampla in situatia delegarii la alt angajator?

Salariatul delegat care a suferit un prejudiciu, a fost victimă a unui accident de muncă sau care a contractat o boală profesională se va putea îndrepta pentru despăgubiri împotriva angajatorului care l-a delegat, acesta din urma fiind unic raspunzator pentru pagubele create.

Sunteti din Craiova si aveti nevoie de asistenta juridica intr-un dosar de dreptul muncii? Angajatorul va datoreaza compensatii banesti si refuza sa vi le ofere? Avocatii nostri va ajuta sa recuperati ceea ce va apartine de drept! Numarul nostru de contact este 0760 792 174.

Distribuie acest articol

Solve : *